Tips och tricks för hugade eventmakare

En kommunikationskonsult jag träffade för ett antal år sedan brukade skoja om att hon kunde ge en komplett kurs i att tala inför publik på bara tre sekunder. Jaha sa jag, hur låter den kursen? “Förbered dig” var det korta svaret.

Så skulle man nog också kunna säga om konsten att arrangera ett evenemang: Precis så enkelt är det – fast ändå inte när man börjar fundera på detaljerna.

Det är nog lite så att vi alla förväntas kunna arrangera åtminstone ett lite mindre evenemang. Att sätta ihop en konferens för kollegorna på jobbet eller ordna en middag för alla medlemmarna i organisationen är ju inte så annorlunda från att fixa ett 50-årskalas eller ett bröllop med många gäster. Man bokar en lokal, man ringer några som kan komma och hålla tal. Man väljer mat och bestämmer vilken tid kaffet ska serveras. Och så skickar man ut ett gruppmail till alla som ska komma. Hur svårt kan det vara?

Ja det beror förstås helt på vart man lägger ribban. Det är lite som att ta bilder med sin iPhone: Det är väldigt lätt att klicka och ta en bild. Men resultatet kan bli allt från uselt till fantastiskt – och skillnaden är om man vet hur man gör. Och precis som med iPhonen så kan även en nybörjare få jättebra resultat om man bara får lite hjälp på vägen.

Därför tänkte jag bjuda på lite tips här på Fascinerabloggen, under rubriken Tips för eventmakare. Så håll ögonen öppna, och återkoppla gärna om du har egna tankar, synpunkter eller frågor på något av det jag skriver om!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.